Gryczany zawrót głowy

Gryka od 2 000 lat p.n.e. uprawiana była w górach Indii. Na nasze ziemie dotarła w XIII wieku. Niegdyś nazywano ją tatarką, hreczką czy poganką. Ma ona wiele odmian, między innymi: japońską, zwyczajną, tatarkę. Aktualnie w Polsce wykorzystuje się głównie grykę zwyczajną. Jej popularność na naszych stołach z każdym rokiem maleje.

Gryka jest ceniona przez pszczelarzy, a zwłaszcza pola kwitnącej gryki. Miód gryczany jest uznawany za jeden z najlepszych ze względu na smak oraz właściwości lecznicze; działanie antybiotyczne i detoksykacyjne, korzystny wpływ na układ krążenia, wzrok, słuch, pamięć.

Miód polepsza wchłanianie witaminy C i zapobiega jej rozkładowi. Napary z gryki zalecane są w celu usuwania pierwiastków promieniotwórczych z organizmu.

Świeże liście gryki używane są jako okłady na rany, wrzody. Natomiast suszone i starte na proszek przykłada się na poparzoną skórę.

Z nasion gryki uzyskuje się: kaszą prażoną jasną, prażoną ciemną, nieprażoną (białą) i krakowską. Ostatniej nie poleca się osobom przebywającym na diecie bezglutenowej ze względu na ryzyko zanieczyszczenia glutenem. Możemy ja spotkać pod postacią płatków gryczanych, gryki ekspandowanej, chrupek gryczanych.

Czy wiecie, że nie podaje się plew i słomy powstałych przy produkcji kaszy zwierzętom białej i pstrej sierści? Udowodniono, iż występujący w gryce naftodiantron powoduje u tych zwierząt wysypkę i podrażnienia błon śluzowych. Całe szczęście, że w przypadku ludzi sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Zabawnie byłoby, gdyby blondyni dostawali wysypki. Świetny test na farbowane włosy 😀

Plew można wykorzystywać natomiast do produkcji materacy czy poduszek dla alergików (zapobiegają rozwojowi roztoczy). Podobno są bardzo wygodne. Włókna same dopasowują się do ciała. Uczucie prawie tak przyjemne jak przytulenie się do partnera przed zaśnięciem.

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

Przyznam szczerze, że w młodych latach unikałam kaszy w swoim menu. Aktualnie mając świadomość jak wiele dobra się w niej kryje, staram się przynajmniej raz w tygodniu raczyć tym przysmakiem. Myślę, że uda mi się i Was namówić…

Gryka zawiera dużo białka o zbilansowanym składzie aminokwasów. Jest bogate w lizyne, metioninę, cysteinę, leucynę, fenyloalaninę. Mówi się ze składem niemal dorównuje białkom roślin strączkowych czy tez mięsa. Jest to bardzo ważne, gdyż białka bardzo różnią się miedzy sobą, a nasz organizm potrzebuje ich w określonym zestawieniu.

W orzeszkach gryki znajdziemy nienasycone kwasy tłuszczowe istotne w profilaktyce miażdżycowej oraz błonnik: frakcja nierozpuszczalna w wodzie potrzebna do prawidłowej pracy jelit, a frakcja rozpuszczalna w wodzie obniża cukier i cholesterol we krwi. Dodatkowo warto stosować ją przy zaparciach lub w profilaktyce tych dolegliwości.

Gryka jest źródłem magnezu. Dzięki temu pomaga w profilaktyce chorób nowotworowych, przeciwdziała odkładaniu się wapnia w formie złogów w układzie moczowym i pęcherzyku żółciowym, uspokaja i zapobiega depresji. Dostarcza również takich pierwiastków jak miedź, cynk, fosfor, mangan, żelazo, potas, bor, platyna, kobalt. Jeśli chodzi o witaminy to w swoim składzie posiada witaminy z grupy B, witaminy E, polifenole. Do polifenole możemy zaliczyć rutynę o zbawiennym wpływie dla naszych naczyń krwionośnych. Rutyna pomaga utrzymać elastyczność żył, ma właściwości przeciwwysiękowe- zapobiegają i leczą żylaki, pajączki, ograniczają krwawienia (w tym także z nosa). Niestety ilość flawonoidów w kaszy znacznie spada (5-krotnie) podczas prażenia ziaren. To powinno przekonać Was do wybierania wersji niezrażonej 🙂

Dasz się skusić na „przemeblowanie” swojego jadłospisu? Czy teraz przyznasz mi rację, iż gryka jest jednym z najbardziej wartościowych zbóż? Nie zapominaj o niej!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s