„Nie zawiera cukru…” Czyli jest zdrowszy?

W dzisiejszych czasach, kiedy króluje moda na odchudzanie, producenci bardzo często wabią konsumentów stwierdzeniem „nie zawiera cukrów”. A co to właściwie oznacza dla przeciętnego konsumenta? Produkt nie zawiera cukru, więc jest mniej kaloryczny i zdrowszy.

Otóż prawda jest nieco inna. To, że w produkcie nie znajdziemy cukru nie oznacza, że nie pojawią się tam inne substancje słodzące –  słodziki (np. poliole). Ich kaloryczność, co prawda może być mniejsza.

Dla porównania węglowodany dostarczają 4 kcal w 1 g, a poliole 2,4 kcal w 1 g. Poliole są to, co prawda alkohole cukrowe, ale nie łudźcie się, że znajdziecie w ich składzie alkohol. Jeśli chodzi o zaopatrzenie się w poliole na imprezę to nie polecam. Zamiast przyjemnego zawrotu głowy, przy dużym spożyciu będziecie mieli zawrót….ale w innej części ciała 😉

Słodziki to przykładowo: mannitol, sorbitol, aspartam, sacharyna, acesulfam, ksylitol, maltitol i wiele innych. Ich słodkość jest niekiedy nawet kilkaset krotnie większa niż sacharoza. Pomimo, iż wywołują one uczucie słodyczy, nie podnoszą poziomu cukru we krwi (istotne dla diabetyków).

W naszych mózgach występują ośrodki głodu i sytości. Reagują one na informację „smaku słodkiego”. Mózg kojarzy smak słodki z wysoką kalorycznoscią i szybkim zaspokojeniem „głodu” energetycznego. Słodziki natomiast „oszukują” nasz organizm. Jemy słodkie produkty, ale mimo to nie odczuwamy sytości!

W jednej z uczelni w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono doswiadczenie, w którym uzyskano niepokojące wyniki. Otóż osoby stosujące słodziki zamiast cukru zjadały dziennie około 3-krotnie więcej kcalori niz pozostali! Wynika to ze znacznego wzrostu zapotrzebowania energetycznego po spożyciu podstępnego słodzika. Co prawda czujemy słodycz, ale nie sytość. Organizm rozochocony jedzeniem domaga się więcej i więcej… Dlatego też nie powinniśmy się dziwić, że po wypiciu przykładowo szklanki słodkiej herbaty będziemy chcieli zjeść większą porcję niż zazwyczaj. jest to kłopotliwe zwłaszcza w trakcie diety, kiedy nasza silna wola jest na krawędzi wytrzymałości.

Na koniec zadam Wam pytania: Czy warto unikać cukru w produktach kosztem słodzików? Czy faktycznie są one dobrą alternatywą cukru dla osób przebywających na diecie?

Reklamy

8 thoughts on “„Nie zawiera cukru…” Czyli jest zdrowszy?

    • Dietetyka Dla Zdrowia pisze:

      Umiar jest podstawą zdrowia. To dawka substancji decyduje, czy już mamy do czynienia z trucizną, czy też nie. Cukier w małych ilościach nam nie zaszkodzi 🙂 Warto jednak zwrócić uwagę na jego obecność w wielu produktach spożywczych, a zwłaszcza tych, które w przewadze składają się z cukru. Istotne jest , aby w miarę możliwości wybierać jak najbardziej wartościowe produkty.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s