Zdrowa dieta

Zgodnie z zaleceniami  Światowej Organizacji Zdrowia  wartość odżywcza diety niskokalorycznej powinna być następująca:

25 – 35 %  tłuszczu
10 – 15 % białka
45 – 65 % węglowodanów

Zgodnie z powyższymi wytycznymi, musimy pamiętać, aby nie dać się zwieźć obietnicom szybkich i skutecznych diet. Niemożliwym jest, aby przebywać na diecie nizbilansowanej lub jeszcze gorzej głodówkach i nie ponieść konsekwencji zdrowotnych.

Sławni ludzie ogłaszają w mediach, że korzystając z diety schudli 10 kg w 2 tygodnie. Przez pierwsze dni jedzą bez ograniczeń, a póżnij głodza się. Gdzie tu logika? W konsekwencji zamiast wymarzonej sylwetki dostaniemy w prezencie zaburzenia metabolizmu, pogorszenie parametrów zdrowotnych, bądź w przypadku długich głodówek nawet jadłowstręt.

Najważniejsze, aby dieta była odpowiednio zbilansowana zarówno pod względem składników odżywczych jak i mineralnych. Ograniczenie wyłącznie podaży kalori niewiele nam pomoże. Owszem, jeśli będziemy się głodzili, nasz organizm zacznie hudnąć, ale jednocześnie odbierze ten stan jako kryzys. A jak to w kryzysie bywa, robimy zapasy na „gorsze dni”. Tak też będzie zachowywał się nasz organizm.  Metabolizm spowolni. W wyniku tego, w późniejszych okresach , kiedy już „znudzi” nam sie głodówka, organizm nadal będzie robił zapasy – powstanie efekt jo-jo.

W zewszłym roku odsetek osób cierpiących na otyłość i nadwagę stanowił 2,1 mld w skali światowej. Według Światowej Organizacji Zdrowia  (WHO) jest najczęściej występującą chorobą metaboliczną.  Aktualnie co trzeci Polak ma nadwagę, a co piąty choruje na otyłość. Liczba ta wciąż rośnie. Jest to już nie tylko problem wyglądu, ale globalny problem zdrowotny. Nadmierna masa ciała zawsze pociąga za sobą jakieś konsekwencje zdrowotne.

Najskuteczniejszą dietą w walce z otyłością i nadwagą jest dieta ubogoenergetyczna. Warto pamiętać, że 1 kg tłuszczu to ok. 7000 kcal!!!  Aby spalić taką ilość tkanki tłuszczowej w ciągu tygodnia należy zmniejszyć dzienną podaż energetyczną o 1000 kcal. Adekwatnie do tego, jeśli  chcemy zrzucić 0,5 kg zbędnego tłuszczu, zmniejszamy dzienną dietę o 500 kcal. Zalicza się do niej diete 1200 kcal.

Reklamy

4 thoughts on “Zdrowa dieta

    • Dietetyka Dla Zdrowia pisze:

      Dietę stosować powinny osoby, które faktycznie tego potrzebują. Wówczas Organizm korzysta z energii dostarczanej z żywnością oraz wykorzystuje zgromadzone „rezerwy” (np. w tłuszczyk na brzuszku 😀 ). Przebywanie na diecie nie osłabia organizmu niezależnie czy jesteśmy zdrowi czy też przeziębieni. Tyczy się to oczywiście odpowiednio zbilansowanej diety pod względem składników odżywczych i substancji mineralnych, w przeciwnym wypadku najprawdopodobniej odczujemy konsekwencje zdrowotne.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s