Wpływ kreatyny na sprawność fizyczną

Badania pokazują, że istnieje związek pomiędzy wykorzystaniem kreatyny przez komórki mięśni, a wydajnością ćwiczeń. W jednym z badań z 1999 roku zaobserwowano znaczny wzrost wytrzymałości po 12 tygodniach suplementacji kreatyną.  Proces suplementacji składał się z 12-tygodniowego zażywania 25g/d, a następnie 5 g/d w pozostałej części treningu. Pozytywny efekt przypisano zwiększonej ilości  kreatyny, która wywoływała szybszą regenerację ATP w treningu oporowym; pozwala to sportowcom na utrzymanie intensywniejszego treningu i poprawię jakości pracy przez cały okres treningu.
Istnieje wiele prac badawczych potwierdzających, że suplementacja kreatyny w połączeniu z ciężkim treningiem oporowym prowadzi do poprawy aktywności fizycznej, zwiększenia beztłuszczowej masy ciała i budowy mięśni. Met analiza z 2003 roku wykazała, że przy spożyciu jednostek kreatyny w połączeniu z treningiem, podnosiła wydajność średnio o 8% i 14%, a także intensywność siły w porównaniu do grupy placebo.

Istnieją również analizy, w których nie odnotowano wpływu suplementacji na wydajność wysiłku fizycznego.  Wykazano w nich natomiast, że krótkotrwałe podawanie kreatyny nie wywywiera istotnego wpływu na siłę mięśni zginaczy łokcia, kurczliwość włókien mięśniowych, opóźnia momęt odczucia zmęczenia mięśni czy też poprawia regenerację. Podobne wyniki uzyskał Bemben i wsp. . W tym przypadku badanie prowadzone było przez okres 14 tygodni.  Za prawdopodobną przyczynę braku pozytywnych wyników uznano: to, że kreatyna podawana była wyłącznie w dniach treningów (3 razy w tygodniu) oraz nieodpowiedni dobór respondentów (większość była w średnim i starszym wieku).

Kolejne badania mówią o tym, iż istnieje możliwość wysytąpienia negatywnych skutków stosowania kreatyny. W literaturze możemy znaleźć bardzo szczegółowe informacje dotyczące anabolizmu i przedstawienia mechanizmu działania dużych  dawek kreatyny na organizm. Sugerują one, że skutkują wzrostem i rozprzestrzenianiem sie komórek satelitarnych mięśni oraz miogenicznych czynników transkrypcyjnych i insulinoodpornych czynników-1. W 2006 Saremi i wsp. opisali zmiany w miogenicznych czynnikach, kiedy to, stosowano w połączeniu  suplementację kreatyną oraz trening oporowy (u młodych, zdrowych mężczyzn). Stwierdzono wówczas, że stężenie miostatyny (mięśniowego inhibitora wzrostu) było mniejsze w grupie osób zażywających kreatynę.

Pomomo kilku kontrowersyjnych wyników badań uznaje się, że suplementacja w połączeniu z treningiem oporowym może poprawić wydajność maksymalną, trwałość siły fizycznej i przyrost masy mięśniowej.


Źródła:

  1. Buford T, Kreider R, Stout J, GreenwoodM, Campbell B, Spano M, Ziegenfuss T, Lopez H, Landis J, Antonio J: International Society of Sports  Nutrition position stand: creatine supplementation and exercise. J Int Soc Sports Nutr 2007, 4:6.
  2. Hespel P, Derave W: Ergogenic effects of creatine in sports and rehabilitation. Subcel Biochem 2007, 46:245-259.
  3. Casey A, Greenhaff P: Does dietary creatine suplementation play a role  in skeletal muscle metabolism and performance? Am J Clin Nutr 2000,72:607S-617S.

  4. Volek J, Duncan N, Mazzetti S, Staron R, Putukian M, Gómez A, Pearson D, Fink W, Kraemer W: Performance and muscle fiber adaptations to creatine supplementation and heavy resistance training. Med Sci Sports Exerc 1999, 31:1147-1156.
  5. Dempsey R, Mazzone M, Meurer L: Does oral creatine supplementation improve strenght? A meta-analysis. J Fam Pract 2002, 51:945-951.
  6. Kreider RB: Effects of creatine supplementation on performance and training adaptations. Mol Cell Biochem 2003, 244:89-94.
  7. van Loon L, Oosterlaar A, Hartgens F, Hesselink M, Snow R, Wegenmakers A: Effects of creatine loading ang prolonget creatine supplementation on body composition, fuel selection, sprint and endurance in humans. Clin Sci (Lond) 2003, 104:153-162.
  8. Volek J, Rawson E: Scientific basis and practical aspects of creatine supplementation for athletes. Nutrition 2004, 20:609-614.
  9. Jakobi J, rice C, Curtin S, Marsh G: Contractile properties, fatigue and recovery are not influenced by short-term creatine supplementation in human muscle. Exp Physiol 2000, 85:451-460.
  10. Bemben MG, Witten MS, Carter JM, Eliot KA, Knehans AW, Bemben DA: The effectsof supplementation withs creatine and protein on muscle strenght following a traditional resistance training program in middle-age and older man. J Nutr Health Aging 2010, 14:155-159.
  11. Safdar A, Yardley N, Snow R, Melov S, Tarnopolsky M: Global and targeted gene expression and protein content in skeletal muscle of young men following short-term creatine monohydrate supplementation. Physiol Genomics 2008, 32:219-228.
  12. Saremi A, Gharakhanloo R, Sharghi S, Gharaati M, Larijani B, Omidfar K: Effects of oral creatine and resistance trainig on serum myostation and GASP-1 Mol Cell Endocrinol 2010, 317:25030.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s