Obowiązkowa ściągawka o karmieniu piersią!

Dziewięć miesięcy noszenia Maluszka pod sercem już za Tobą. Dzielnie spisałaś się w trakcie porodu. Masz już swój Skarb przy sobie i nieustannie zastanawiasz się jak jeszcze mogłabyś Mu dogodzić. W końcu dziecko jest najważniejsze! Dobrze! Doskonale rozumiem takie podejście i całkowicie się z nim zgadzam. W poniższym artykule pozwolę sobie pokazać, na co warto zwrócić uwagę w okresie karmienia piersią. Z pewnością nie muszę przypominać, karmienie piersią jest bardzo korzystne dla dziecka.

Organizm mamy jest tak skonstruowany, że swoje potomstwo stawia na piedestale. Jest Ono tak ważne, że jego potrzeby stawiane są ponad potrzeby mamy. Tyczy się to również karmienia piersią. Niezależnie od sytuacji mleko kobiety zawsze ma tę samą wartość odżywczą. W przypadku niesprzyjających warunków odżywiania i nawodnienia zmniejsza się tylko ilość produkowanego pokarmu, bez obniżenia jakości.

O czym powinna pamiętać mama?

  1. Wyłączne karmienie piersią powinno trwać minimum do 6 miesiąca życia, a korzystnie jest stosować je w kolejnych miesiącach życia dziecka. W jednym z badań Lucasa i wsp. Dowiedziono, że wcześniaki karmione mlekiem matki miały wyraźnie wyższy współczynnik inteligencji, niż wcześniaki karmione sztucznie.
  2. Po porodzie kobieta potrzebuje około 670 kcal (w pierwszym półroczu laktacji) więcej niż w diecie podstawowej. 170 kcal organizm       zabierze z tłuszczyku odłożonego w okresie ciąży, a pozostałe 500 kcal powinnaś dostarczyć z pożywieniem.

Czy powinnaś stosować suplementację?

Odpowiem niekoniecznie. Zależy to od rodzaju diety i stanu organizmu kobiety. Na co warto zwrócić uwagę:

  • Wapń – należy dostarczyć go w ilości 1000-1300 mg na dobę. Ryzyko niedoboru występuje w przypadku osób, które ograniczają produkty nabiałowe (np. z nietolerancją laktozy oraz alergia na białko krowie). Wapń najlepiej przyswaja się w formie chelatów aminokwasowych, wodorofosforanu, octanu, węglanu, cytrynianu, glukonianu , mleczanu wapnia.
  • Witamina D – norma dla kobiety karmiącej to 800-1000 IU na dobę. Niestety suplementację nie zapewnia odpowiedniego zaopatrzenia w tę witaminę niemowlęcia. Konieczna jest suplementację diety dziecka.
  • Jod – dziennie z pokarmem powinno dostarczać do organizmu ok. 290 µg. Nie ma konieczności suplementację w związku ze znaczną ilością produktów jodowanych. Nadmierna podaż jodu w diecie matki może wywołać niedoczynność tarczycy i wole u noworodka.
  • Kwasy tłuszczowe- tłuszcz mleka matki jest znacznie lepiej przyswajany przez układ pokarmowy niemowlaka niż tłuszcz mleka krowiego. Warto stosować preparaty zawierające DHA (200 mg), a przy niewielkim spożyciu ryb warto zwiększyć dzienne dawki do około 400 mg. W tym przypadku nie ma nad czym się zastanawiać. Spożywanie DHA wspomaga rozwój mózgu u dziecka, zmniejszenie ryzyka alergii i infekcji.
  • Żelazo – zapotrzebowanie wśród kobiet karmiących wynosi 20 mg na dzień. Generalnie zwykła dieta powinna dostarczyć odpowiednią ilość tego pierwiastka. Nieco trudniej wygląda to w przypadku niemowląt. Zapasy żelaza zgromadzone u  niemowląt wystarczają do 4-6 miesiąca życia. W późniejszym okresie zalecane jest podawanie żelaza w pokarmach uzupełniających dietę. Warto zaznaczyć również, że żelazo z mleka matki przyswajane jest w 50%, natomiast tylko w 4% ze sztucznych mieszanek wzbogaconych w ten pierwiastek.

Otyłość w ciąży może być niebezpieczna?

Otyłość matki może doprowadzić do szkodliwych powikłań u dziecka i jego matki. Szacuje się, że około jedna trzecia kobiet w ciąży cierpi na nadwagę lub otyłość. Priorytetem powinno stać się utrzymanie odpowiedniej masy ciała w ciąży. W przeciwnym wypadku kobieta narażona jest na ryzyko cukrzycy ciążowej i makrosomii. W przypadku dzieci otyłych matek, zdecydowanie częściej obserwuje się osoby cierpiące na otyłość i nadwagę.

baby-17327_1920

Czym skutkuje niedożywienie w ciąży?

Zapewne większość kobiet po porodzie planuje sposób zrzucenia zbędnych kilogramów. Zanim zdecydujesz się na taki ruch, powinnaś wiedzieć, że bardzo restrykcyjne diety pociągną za sobą nieprzyjemne skutki. Przez pierwsze pół roku po porodzie nie powinno się stosować diet redukcyjnych. Nie wspominając już o głodzeniu się. W przypadku niedożywienia, co prawda skład mleka nie zmienia się, zmniejsza właściwości immunologiczne pokarmu kobiecego oraz jego ilość. Spadek masy po okresie ciąży powinien być powolny (nie większy niż 0,5-1 kg tygodniowo). Przeciętnie kobieta traci 0,6-0,8 kg miesięcznie.

Ile spożywać płynów w okresie laktacji?

Kobieta karmiąca powinna wypijać dziennie około 3 litrów płynów. Dziennie produkcja mleka stanowi około 750 ml, dlatego też dzienne zapotrzebowanie na płyny wzrasta o około 800-100 ml. Korzystne jest zaspokajanie pragnienia wodami naturalnymi źródlanymi i mineralnymi, nisko- i średniozmineralizowanymi, niskosodowymi (<20 mg/l) i niskosiarczanowymi(<20 mg/l). Woda jest najlepszym płynem służącym zaspokojeniu wzmożonego pragnienia w okresie ciąży i laktacji. Nie jest ona tak bardzo kaloryczna jak słodkie napoje i soki, dlatego tez pozytywnie wpływa na utratę masy ciała.

Mam nadzieję, ze po przeczytaniu moich wskazówek zdrowa dieta w okresie karmienia piersią stanie się dla Ciebie oczywistością. Nieuzasadnione diety i inne komplikacje wynikające z błędów żywieniowych będą miały odbicie w przyszłości. Prawidłowe żywienie w trakcie karmienia piersią może być zarówno zdrowe jak i przyjemne. Pozwoli ono zachować odpowiedni stan fizyczny i psychiczny Twojego organizmu.

Reklamy

5 thoughts on “Obowiązkowa ściągawka o karmieniu piersią!

    • Dietetyka Dla Zdrowia pisze:

      W diecie wegetariańskiej zaleca się, aby spożywać codziennie:
      – 1-2 porcji ciemnozielonych warzyw,
      – 4-5 porcji innych warzyw i owoców,
      – 3-4 porcje fasoli i produktów sojowych,
      – 6 lub więcej porcji produktów pełnoziarnistych i zbożowych,
      – 1-2 porcji orzechów, kiełków i nasion.
      Każdy z przypadków należy rozpatrywać osobno pod względem niedoborów składników takich jak: wit. B12, D, wapń, jod, białko. Bardzo restrykcyjne diety wegetariańskie mogą doprowadzić do zmniejszenia ilości produkcji mleka.

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s